Av Carina - 27 juli 2014 18:19

DAG 7

Lördagmorgon och marknadsdag i Nantwich.

Vi lämnar Llangollen kanal och kommer in på The Shropshire Union kanal.

En kort färd idag för att hinna med marknaden. När vi hittat en plats att stanna på och konfererat om hur vi skulle lägga upp dagen, gick några till marinan för att tvätta och vi som blev kvar på båten upptäckte att den ena toan var det stopp i.

Vi fick åtgärda det så gott vi kunde för stunden och sen uppsöka ”slamtömningsmannen”. En trevlig man som tömde båda våra tankar till priset för en. Men nu var det bara 45 minuter kvar på marknaden och 20 minuters gångtid dit så vi blev utan marknad den här gången…..

Vi umgicks en stund i båten innan vi tog en promenad in till stan.

Kom till Odd Fellow Pub där det var andra halvlek på en fotbollsmatch kvar att se, männen i församlingen jublade!

Vi träffade flera trevliga engelsmän där som vi pratade med.

Sen gick vi för att äta och hittade en thaikrog med mycket god mat!

Servitriserna var många och pratsamma.

Nu skulle vi försöka hitta en affär, klockan var sen så vi fick promenera en bra bit för att hitta nåt som var öppet. Vi handlade lite mat och fick sen en rejäl promenad tillbaka som krävde åtminstonde ett vattenhål   på vägen!

Sen såg kvällen ut som vanligt. Gäsp Gäsp och stup i säng……

Av Carina - 27 juli 2014 10:47

DAG 6

På kvällen upptäckte vi att vattnet tagit slut. Morgon startades med att vi fick åka 50 meter bland de andra sovande båtarna för att fylla på.

Man får inte köra på kanalen mellan 20:00 och 08:00

Klockan var bara sju så vi smög oss iväg. Under tiden vi tankade vatten hann vi faktiskt äta frukosten också. Det tar ca en halvtimme att fylla så tanken rymmer en hel del.

Idag var Gunnar och jag skeppare. Det regnade till och från

men var ganska varmt ändå.

Jag har provat att styra en gång, en kort stund men idag fick jag prova på att köra lite mer.

Jag till och med slussade vid ett tillfälle. Det gick bra men det är verkligen jobbigt, tungt att styra rodret och mentalt måste man vara på helspänn annars går båten sin egen väg direkt!

Alla båtar är inte lika fina som vår. En del är små, en del väldigt lyxiga.

En del bor året om på sina båtar, andra har de som "sommarstuga".

Vår båt "Sweet Chestnut" har charm kan man säga.

Idag hade vi 10 slussar och några broar att öppna. En man satt vid en av slussarna och sålde grönsaker och vatten. Vi handlade lite av honom förstås.

Vid sista bron i Wrenbury får man lov att stanna trafiken och sen använda nyckel för att få upp bron. Efter den gjorde vi natt. Resan idag tog bara ca 7 timmar så vi tog oss tid att slappa lite, dricka lite gott och samla ihop oss inför kvällens pubbesök.

Efter ett tips gick vi till Cotton Arms, det fanns två att välja på så vi provade den andra med innan vi gick hem till båten.

Klockan var drygt nio så vi pinade oss att vara uppe nån timme till men vid 22 tiden var vi alla så trötta att vi stupade i säng.

Det ösregnade under natten, jag trodde det läckte in så jag var tvungen att gå upp och kolla fönster och dörrar. Men så var inte fallet och på morgonen hade det slutat.

Av Carina - 27 juli 2014 10:07

DAG 5

Vårt mål i dag var      en lite kortare resdag!

Idag gick vi på grund, ja man kan göra det fast kanalen endast är 150 cm djup ungefär.

Man får använda en lång pinne och peta ifrån samtidigt som man får köra framåt eller bakåt.

Vi kom loss rätt snart och kunde fortsätta färden.

Vad gör vi då under resan? Ja är det fint väder sitter man ute och njuter av sol, värme och förstås naturen.

Man följer med på kartan för att vara förberedd när det ska slussas eller om man måste gå före för att varna om det kommer möte i snäva böjar, smala passager och tunnlar.

Idag var det ett fint fint duggregn så då vart det mest innesittande för mig som varken slussade eller körde.

Då fick jag för första gången ta fram mitt korsord och slappa lite med en kopp kaffe.

Framme i Ellersmere gick vi iland och promenerade innan vi hamnade på The Swan, lokala puben. Där sammanstrålade vi och gjorde sen sällskap till The Black Lion där vi bestämt vi skulle äta middag.

Det är billigt att äta ute och man får jättestora portioner på pubarna. Och gott är det!

Jag åt Stilton Chicken med muschrooms and cremy pepper, till det chips förstås och en stor fräsch sallad.

Promenaden tillbaka innehöll nån timmes handling i stadens Tesco. Nu bunkrade vi upp för några dagar för i morgon ska vi mest se landsbygd och ingen affär i sikte.

Av Carina - 26 juli 2014 20:15

Dag 4

Vaknade till samma strålande väder idag med!

Våra sängar är smala

ca 60 cm breda och hårda men jag sover som en stock och måste bli väckt varje morgon, lite pinsamt när det är min tur att göra frukost.

Idag var en kortare resdag. Vi ska till   i Wales. Den delen av kanalen är knixigst men rolig och mycket varierad både vad det gäller omgivning och åkande.

Vi har två tunnlar framför oss, där kan man inte mötas så det gäller att hålla koll så ingen kommer från andra hållet.

Men man kan alltid fråga de mycket snälla och hjälpsamma människorna runt omkring. Både andra båtfarare och ortsbefolkning är så vänliga.

Och så den stora attraktionen på just den här delen av kanalen: Akvedukterna.

Pontcysyllte akvedukt är den mest spektakulära: 42 meter hög och 350 meter lång. Bärs upp av 18 stenpelare och går över River Dee.

Lite läskigt att åka över den men det var naturligtvis en vidunderlig utsikt. Vilken upplevelse!

Framme i Llangollen som är en liten stad hade vi 2½ fri tid att spendera på lunch och annat. Vi hittade en liten krog där vi provade fish and chips. Wow va gott!!!!

Sen strosade vi runt lite och tittade på stan, köpte en glass och promenerade lite sakta tillbaka till båten.

Llangollen var ”ändstation” så vi vände och trixade oss tillbaka.

Vi la oss för natten vid samhället Trevor och fick promenera över akvedukten, lite läskigare än att åka tyckte jag. Vi hittade puben ”Tellford inn”   och tillbringade några timmar där innan vi gjorde natt.

Av Carina - 26 juli 2014 20:08

DAG 3

Tisdag morgon och solen skiner idag med.

I dag blev en lite lugnare dag. Massor av broar att åka under men endast två slussar som vi avslutade dagen med.

Gunnar och jag hade skeppardagen idag och jag som fortfarande är osäker på denna 20 meters koloss överlät styrandet med varm hand till min käre make. Som tur är har han inte så mycket emot det. Han är dessutom väldigt bra på det. Men så är han ju också van vid fordon i den här storleken.

I Ellesmere, en liten stad där vi handlade och besökte puben skulle båten vändas. Vi hade hört att en del höll på fram och tillbaka 10 gånger innan de kom runt. Men Gunnar instruerade Ernst hur det skulle göras och det gjordes i en handvändning.

Vi har blivit tillsagda att fylla vatten varannan dag så idag var stora duschar dagen. Så skönt för det har varit rätt svettiga dagar, både spänning och så denna högsommarvärme!

Här finns massor av djur. Mycket fåglar naturligtvis och som nu har små duniga ungar….

Vi har sett små kaniner skutta utmed kanalen och en svart fågel med röd och gul näbb som struttade omkring, nån slags vadare tippade vi på.

Både kor och får som går ner i kanalen och dricker vattnet(tur de inte är kräsmagade för vattnet är brunt och trist).

Det vimlar av trollsländor och fjärilar i en klarblå nyans längst med kanalkantens växtlighet.

Landskapet har varit väldigt varierat idag fast det mest har varit landsbygd. Mycket skog med träd översållad av murgröna, nästan som regnskog. Öppna odlade fält, bondgårdar och en och annan liten engelsk by.

Vi har kört i cirka 11 timmar idag med några få stopp för inhandling, lunch och väntan på sluss.

Vi stannade för kvällen och Ernst och Ludmila startade grillen och vi åt en utsökt middag.

Vi njöt av en underbar solnedgång

och efter lite samvaro var det dags att stupa i säng.

Lång dag, mycket sol och luft och massor av intryck!

Av Carina - 4 juli 2014 19:16

Solen strålar från en klarblå himmel, det är varmt och luften är ren och klar!

Dagen inleds med en gemensam frukost innan vi beger oss vidare på vår kanalbåtsresa. Idag ska vi ta oss igenom nitton slussar och två broar ska öppnas.

Allt fungerade bra och en del slussar åkte vi bara rakt in i eftersom det kommer båtar både före och efter oss.

Inger och jag ansvarade för lunchen idag som blev lite spartansk eftersom vi inte kunde handla hem så mycket igår. Vi stekte ägg, skivad gurka och tomat och så blev det mackor med skinka och ost. Alla verkade nöjda och mätta!

Idag hjälptes vi åt med det mesta, det var inget problem att leja bort körningen eftersom den än så länge är rätt attraktiv, åtminstone för männen.....

Jag tillbringade mycket ledig tid på fördäck, man vet ju aldrig hur länge vädret håller i sig.

Det blev emellertid en mycket lång dag och vi var både trötta och hungriga när vi kom till de tre sista slussarna där det också skulle finnas en affär. Klockan var 18:00 och de stängde i princip mitt framför näsan på oss.

Inger, Lundmila och jag bestämmde oss för att promenera in till närmsta stad Wichchurts där vi skulle övernatta och där det garanterat fanns en öppen affär.

Vi skulle även  besöka en pub för att få en bit mat och lite engelsk öl.

Vi fick gå flera kilometer för att komma till city men väl där hittade vi en Tesco affär och en kinarestaurang som hade jättegod mat!

Sen kändes det otroligt långt att gå tillbaka och väl i båten tog vi en sängfösare och sen somnade vi gott

Av Carina - 3 juli 2014 18:15

Så är vi då på väg!

Söndagnatt klev vi upp 02:30 för att bege oss mot Arlanda. Efter ca 7 timmars resa var vi framme i Manchester och i väntan på våra reskamrater från Norge hann vi inta en delikat lunch samt den första Engelska ölen.

12:30 kom de och det blev stort kramkalas innan jakten på vår förbeställda taxi började. Vi hittade den och klockan 13:00 kom vi iväg, precis som beräknat.

Efter en kort bilresa kom vi fram till Middlewich och båtuthyrningen.

Vi möttes av idel glada och hjälpsamma människor.

Vår båt heter "Sweet Chestnut" är 20 meter lång och 2 meter bred.

Vi har två toaletter, en med litet badkar

Två sovrum, ett med långbäddar, en med dubbelsäng.

Ett gemensamt utrymme som på natten blir sovrum.

Ett fullutrustat kök med spis med ugn, micro, frys och kyl och porslin för 6 personer.

Man kan sitta ute både fram och därbak där man också styr hela ekipaget.

Vi klev ombord och installerade oss innan Gunnar och jag begav oss till närmaste affär "tesco" för att inhandla dagens middag samt frukostmat.

Så gav vi oss iväg och en man följde med och instruerade skepparen för dagen; en kvinna visade oss andra tillrätta med hur slussningen går till.

Vi åkte i ungefär 4;5 timmar och slussade 4 ggr.

Vi stötte emot kanter lite då och då men de här båtarna är gjorda i järn och väger ton så de tål ALLT!

Vid ett tillfälle mötte vi en annan båt under en bro och det blev en sammanstötning.

Vädret är härligt, solen skiner och det är varmt och skönt. Vi kan inte få det bättre!

Vid 20 tiden på kvällen blev det äntligen en efterlängtad middag. Vi bjöd på pasta och skinksås och alla lät sig väl smaka.

Ernst bjöd på en konjak efter maten och klockan 22:00 satt vi alla och gäspade efter en lång, intensiv, spännande dag med otal av intryck.

Vi kröp ner i våra sängar och i alla fall jag somnade omedelbart.

Av Carina - 26 juni 2014 16:01

Nu är det nära.

Vi har daglig kontakt med våra reskamrater i Norge. Ludmila har dubbelt medborgarskap och behöver visum som har strulat rejält. Precis idag fick vi veta att hennes pass kommit.

Det har varit lite oroliga dagar men nu kan vi andas ut!!!!!

Vi har samlat vår packning på bordet i uterummet för att få en överblick och kunna sortera bort (förhoppningsvis inte!!!!) det som inte får plats.

Handskar ifall det blir kyligt att styra båten, ficklampa ifall vi behöver ut om natten, keps om det blir för soligt på flinten för vissa, inte till mig,  plåster, paraply, värmeljus, kryddor och annat smått och gott man kan behöva på en kanalbåtsfärd.

Vi har tagit med några bra filmer och spelat in musik vi tror att alla ska gilla.

Ikväll ska vi kopiera lite foton och lägga på en DVD.

Jag letade bland mina olästa böcker efter nåt bra att ta med. Hittade endast inbundna och tycker det blir så tungt att packa, men som tur är fick jag i present idag av ett barn som ska sluta på vårat dagis en pocketbok jag genast packade ner.

Jag kollar vädret på Klart.se varje dag och ännu så länge ser det bra ut: runt 20 + och minimal risk för regn den närmaste veckan.