Direktlänk till inlägg 26 juli 2014

DAG 3

Av Carina - 26 juli 2014 20:08

Tisdag morgon och solen skiner idag med.

I dag blev en lite lugnare dag. Massor av broar att åka under men endast två slussar som vi avslutade dagen med.

Gunnar och jag hade skeppardagen idag och jag som fortfarande är osäker på denna 20 meters koloss överlät styrandet med varm hand till min käre make. Som tur är har han inte så mycket emot det. Han är dessutom väldigt bra på det. Men så är han ju också van vid fordon i den här storleken.

I Ellesmere, en liten stad där vi handlade och besökte puben skulle båten vändas. Vi hade hört att en del höll på fram och tillbaka 10 gånger innan de kom runt. Men Gunnar instruerade Ernst hur det skulle göras och det gjordes i en handvändning.

Vi har blivit tillsagda att fylla vatten varannan dag så idag var stora duschar dagen. Så skönt för det har varit rätt svettiga dagar, både spänning och så denna högsommarvärme!

Här finns massor av djur. Mycket fåglar naturligtvis och som nu har små duniga ungar….

Vi har sett små kaniner skutta utmed kanalen och en svart fågel med röd och gul näbb som struttade omkring, nån slags vadare tippade vi på.

Både kor och får som går ner i kanalen och dricker vattnet(tur de inte är kräsmagade för vattnet är brunt och trist).

Det vimlar av trollsländor och fjärilar i en klarblå nyans längst med kanalkantens växtlighet.

Landskapet har varit väldigt varierat idag fast det mest har varit landsbygd. Mycket skog med träd översållad av murgröna, nästan som regnskog. Öppna odlade fält, bondgårdar och en och annan liten engelsk by.

Vi har kört i cirka 11 timmar idag med några få stopp för inhandling, lunch och väntan på sluss.

Vi stannade för kvällen och Ernst och Ludmila startade grillen och vi åt en utsökt middag.

Vi njöt av en underbar solnedgång

och efter lite samvaro var det dags att stupa i säng.

Lång dag, mycket sol och luft och massor av intryck!