Av Carina - 28 juli 2014 20:38

Hemresedagen!

Frukost precis som alla andra dagar.

Sen plockade vi ihop det sista, slängde sopor, matade änderna, diskade och lämnade båten.

Klockan 9:00 kom taxin för att ta oss till Manchesters flygplats.

Vi sa hej då till Göran och Ludmila som skulle hyra bil och fortsätta till Skottland några dagar. Vi andra letade oss fram till SAS disken och fick veta att planet till Stockholm gick först 20:50. Klockan var nu lite drygt 9:30!!!!

Osloplanet skulle däremot avgå om ett par timmar. Vi gjorde sällskap till ett fik, tog en kaffe och macka samt pratade igenom alla våra upplevelser på denna fantastiska resa. Skrattade åt våra språkförvecklingar och när vi skildes åt kändes det lite sorgligt.

Gunnar och jag hade många timmar att fördriva på flygplatsen.

Vi letade upp en restaurang som hade sköna stolar, parkerade våra väskor och hittade en plats med bra utsikt och ändå lite vid sidan av.

Där satt vi i timmar, drack lite, åt lite, snaskade lite godis, försökte logga in på deras gratis WIFI, utan att lyckas tyvärr. Vi turades om att besöka toaletten, promenera runt, titta i affärerna, ta lite luft utanför.

Klockan 18 kunde vi äntligen checka in vårt bagage och komma in i avgångshallen. Där var det betydligt mer att se. Massor av  affärer, barer, fik, restauranger m.m

Vi hittade en fönsterplats och kunde se planen komma och gå.

Äntligen, äntligen blev det vår tur att gå till gaten och planet avgick på utsatt tid.

Klockan 22:20 landade vi på Arlanda och 02:30 var vi hemma i Eklången!

Av Carina - 28 juli 2014 19:17

Vaknade av alarmet idag för vi hade bestämt oss för att nyttja duschen på land som man kan använda.  Åh, så skönt att stå upp och vattnet bara forsade över kroppen, varmt och rikligt!

Det var en dimmig morgon som snart lättade upp till sol och tunna molnskyar.

Idag väntar oss 20 slussar i solsken precis som vår första kanaldag!

Allt funkade bra, vi hjälptes åt och kände oss väldigt samspelta nu efter 14 dagar….

Inger tar tampen........

Ernst har öppnat för att släppa på vattnet.....

Ernst och Ludmila hjälps åt att öppna den tunga slussporten......

Gunnar styr in båten.......

Slussportarna stängs......

Vattnet fylls på......Det är trångt i slussen.....

Vattnet kommar i en rasande fart.....

Vattnet stiger och.....

...med det båten.....

Ludmila och Göran öppnar slussportarna.....

Båten kör ut!

Vädret var underbart under dagen och vi bestämde oss för att äta lunchen på puben i Weelock.

Där satt vi ute och åt cheesburgare samt drack varsin lager.

Sen handlade vi lite av det nödvändiga inför morgondagens sista frukost.

Det kändes lite vemodigt när vi räknade ner slussarna.

Vi har tagit oss igenom 136 slussar, åkt över 300 km i ca 100 timmar, öppnat flera broar och allt det har vi klarat gemensamt!!!!!!

,Det här har varit en otrolig upplevelse och även om det ska bli skönt att komma hem till sitt och framför allt den egna sängen så ville jag inte att äventyret skulle ta slut.

Vi närmade oss de två sista slussarna inne i Midddlewisch. Jag tog den näst sista tillsammans med Ludmila och vid den sista filmade jag slussningen från början till slut!

Då kom regnet!

Så kom vi då tillbaka till utgångspunkten: Middlewisch Marina.

Vi la till och hämtade våra väskor för att kunna börja packa. Vi slapp undan städningen för vi hade en del klagomål som att tv:n inte fungerade t.ex

Efter lite uppfräschning var det dags för resans sista måltid.

Göran och Ludmila bjöd oss på maten på puben ”narrowboat” som vi blivit rekommenderade. Vi andra delade i gengäld på all dricka för oss alla.

Deborah hette pubägaren och hon kallade alla för ”darling” samt verkade vare ensam där förutom kocken. Hon sjöng för full hals så det ekade mellan väggarna, spexade och skojade med oss.

Vi åt och drack lika gott som vi gjort varje dag under resan.

Under måltiden sa vi alla något kort om hur vi upplevt resan:

Jag sa att jag har lärt mig massor de här veckorna. Inte minst slussningen som jag trodde skulle vara svårare att lära sig. Och all norska jag har lärt mig, mitt favorituttryck: Cowboystreck!

Sen har vi ju haft så roligt och skrattat massor!!!!!! Både åt och med varandra…..

Mätta och nöjda promenerade vi tillbaka till båten och spelade ett parti YATZY innan vi la oss en sista gång i våra smala hårda sängar med regnet smattrande på däck, i vanlig tid vid 22:00

Av Carina - 28 juli 2014 19:09

Frukost och avfärd 8:00

Ernst och Inger klev av efter 30 minuter för att besöka supporterbutiken på stadion och sen göra Stoke.

Vi andra slussade och tömde latrintanken. Fick komma in i en annan kanalbåt vid en marina och se hur lyxigt vi hade kunna haft det om vi betalat en slant till förstås.

På andra sidan Stoke gick Göran och Ludmila gick för att se stan. Gunnar och jag stannade i båten en stund och gick sen till en pub där vi käkade lunch och tog en öl.

Klockan 14:00 var vi alla samlade igen och färden gick vidare.

Vi skulle igenom Harecastle tunneln på ca 3 kilometer med lågt i tak och enkelriktat. Den är öppen till klockan 18:00 men de rekommenderade att vara där före 16:00 för att vara säker på att få åka igenom idag!

Man åker i karavan på ca 8 båtar med en följebåt och det är mörkt och fuktigt. De kollade noga hur många vi var på varje båt så ingen skulle gå förlorad i tunneln. ( det ha alltså hänt)

Ett äventyr!

Fast skeppare Ernst och Inger tyckte nog mest det var jobbigt för ibland fick han huka sig för armeringsjärn som hängde ifrån taket och det var en väldigt påfrestande körning.

Väl ute på andra sidan väntade oss ett antal dubbelslussar, något vi inte sett förut.

Vattnet var också en helt annan färg på, som ljusbrun lervälling.

Vid en av slussarna kollade vi upp puben som låg vid kanalsidan. Där bestämde vi oss för att inta kvällsmålet. Man kunde sitta ute efter kanalen och det såg mysigt ut!

Vi slappade i båten någon timme med korsord, läsning, fotografering och liknande.

På puben blev det       fish and chips för min del.

Vi fick vänta säkert en timme på maten men oj så god den var och vilka jätteportioner!

En Irish Coffie utomhus avslutade kvällen och i båten blev det faktiskt ett parti Yatzy innan sovdags.

Av Carina - 28 juli 2014 18:58

Båten startades nästan prick 6:00 och när vi kom till slussen ca 30 minuter senare höll de på att stänga av för reparation, vi var sista båten de släppte igenom! Man ska ha tur ibland........

Vi har bytt till Trent & Mersey kanal och det är en ganska händelsefattig resa idag.

Vi handlade vid de första slussarna, käkade en god lunch, hade sol och supervärme under dagen, såg stadsmiljöer på ett nytt vis och mådde allmänt bra!

Vi la oss för natten innan Stoke of Trent eftersom vi blivit varnade att övernatta i stan. Busliv med bl.a stenkastning förekommer.

När vi stannat tog Ernst och Inger en promenad och hittade Brittania stadium som var Ernst stora behållning. Vi andra vilade lite.

På kvällen åt vi ost och kex med vin till. Massor av goda ostar och mätta blev vi!

Vi kollade lite på fotona som Gunnar och jag tagit med på ”vårt liv”.

Sen orkade vi inte så mycket mer. La oss innan 22 idag.

Av Carina - 28 juli 2014 15:14

Vaknade av att frukosten plockades fram av de andra när det faktiskt var min dag att fixa. Sover som ett spädbarn här…..och ingen väcker mig!!!!!

Idag var det marknadsdag i Penkridge!

Vilken marknad!

De hade allt, gravutsmyckningar, handdukar, blommor, kläder, stuprör, skor, godis, takplattor, ost, smycken, verktyg, bakverk och allt annat man kan tänka sig. Det fanns levande djur, många hönor i en bur, stora feta kalkoner

samt någonting i pappkartonger vi aldrig tittade i. Utanför fanns några tomma bord och skyltar om när auktionen startade.

Vi handlade lite grejer bl.a ost till våran ost och vinkväll. Vi hittade närproducerad stark ost, ost med vårlök i, ost med tranbär samt en ekfatsrökt ost. Sen besökte vi  apoteket för att vi behövde skavsårsplåster.

En riktigt rolig skylt vid ett övergångsställe!

Gunnar skulle behöva en kiropraktor för sin onda rygg och det fanns en i Penkridge, men: de hade öppet alla dagar från 9:00 utom just på onsdagar, som det här var, då öppnade de 14:00. Så typiskt!

Väl tillbaka vid båten startade dagens resa klockan 11 först.

Solen skiner men det är en ihållande blåst. Den gör att båten uppför sig lite som den vill och det är inte så skönt att sitta ute.

Vi åt lunch under färd, det blev pastagratäng, rätt gott.

Sen fortsatte färden och vi övernattade på landsbygden någonstans. Käkade middag i båten, kotletter med sås och potatis sen promenerade vi till byns pub.

Den visade sig vara en av de fräschaste vi besökt och vi satt som i ett uterum och drack en Irish Coffie.

Sen skulle männen i församlingen se en halvlek av fotbollen innan vi gick tillbaka till båten. Väl tillbaka kikade Gunnar in hos grannen som satt upp en gigantisk antenn. (vi förstod ju varför). Han blev omedelbart inbjuden att se resten av matchen, Göran följde med. När de kom tillbaka hade de två nyheter.

Matchen var oavgjort, den avslutades alltså med straffar.

Våran första sluss i morgon bitti skulle repareras mellan 07-12 ungefär. Vi beslutade oss för att starta 06:00 dagen efter för att hinna i tid och skyndade oss i säng.

Av Carina - 28 juli 2014 14:54

Denna dagen bytte vi från Shropshire Union Kanal till Staffordshire and Worcstershire Kanal.

Omgivningen förändras lite.   Mera stadsbebyggelse och klotter i tunnlarna. Mycket trädgårdar längst kanalkanten mer eller mindre välskötta.

Slussarna är betydligt djupare och slussportarna enormt tunga att öppna emellanåt.

Dessutom småregnade det en stor del av tiden och det har vi inte haft så mycket av så det känns också ovant.

Vi stannade vid en marina där vi tänkte shoppa lite och kanske ta en glass eller fika. När vi steg ur båten och började gå upptäckte vi att vi var inlåsta på marinan för att den var privat. Bara att åka vidare alltså.

Vid en sluss stannade vi för där hade de en liten souvenirbutik och glass i ett runt hus,

där kunde vi också fylla vatten.

Penkridge var etappens stopp för natten och samtidigt kom ösregnet. Det formligen öste ner. Vi satt i båten och planerade dagens och morgondagens aktiviteter.

Vi gick iland och bunkrade upp rejält för i morgon blir det landsbygden igen.

Sen gick vi till puben The Boat och åt middag. Gunnar och jag åt varsin planka med två skivor ciabatta med vitlökssmör, en skål nachochips med salsa, en skål strips med dressing, en skål tomatsalsa, lökringar och en pint Carling till det. Smaskigt!

Sen blev det fotboll, vi hade tur att få ett bord bredvid storbildsskärmen. Vi troppade och återvände till båten en efter en, alla var inte såååå intresserade!

Av Carina - 27 juli 2014 19:19

Ännu en solig morgon!

Gunnar och jag är skeppare idag. Endast 5 slussar och sen ren landsbygd.

Övade mig i styrning med blandat resultat.

En häger eller trana, vi enades om häger i alla fall, satt på kajkanten, varje gång fören på båten nådde honom lyfte han och flög en bit, satte sig at vänta tills fören nådde honom igen och så fortsatte det en 6-7 ggr.   Vi har sett det flera gånger, ett roligt fenomen.

Det är så mycket fåglar, svanar, änder, duvor och det kvittrar hela tiden av småfåglar.

Små kaniner springer i gräset vid kanalkanten och i går såg vi en fisk som betedde sig som en flygfisk….skojigt!

Det kom en rejäl regnskur idag men det blev bara en kort en.

I Gnoshall fyllde vi vatten, några handlade

och sen åt vi lunch på båten innan vi åkte vidare mot Breewood.

Det var en bit av resan det inte hände nåt speciellt på, kanalen var bitvis  mycket rak och bred.

Väl framme slappade vi med korsord, lite vin och småprat innan dagens delikata måltid stod på bordet. Vi äter gott varje dag oavsett om det är ombord eller inte.

Efter middagen gick vi den korta biten till byns pub. Den var fullsatt, de hade quizz och det var massor av hundar där efter nån hundutställning. Ett par  hade med sig sin lilla nyfödda bebis i bärsele, såg ut att vara ett par veckor bara. Skulle vara en omöjlighet i Sverige.

Här är vi allihop: Gunnar,  Inger och Ernst från Lovund i Norge, åsså jag, Ludmila och Göran också de bosatta på Lovund. Göran är svensk och Ludmila kommer från Ukraina

Vi hade en trevlig kväll som alltid med mycket skratt. I kväll höll vi oss faktiskt vakna till 23 tiden.

Av Carina - 27 juli 2014 18:52

Ingen sovmorgon inte. Klockan 8 ska vi ha ätit vår frukost likväl idag som alla andra dagar.

Idag hade vi 22 slussar framför oss. De flesta i trakten kring Audlem som var ett verkligt fint ställe!

Rätt slitsamt med så mycket slussande så vi hjälptes åt alla.

Mellan Audlems "bottom lock no 27" och "top lock no 13" 15 slussar, steg vi nästan 30 meter!!!!!

Vi träffade många glada människor och såg varierande natur.

En man hjälpte oss, han bodde året om i en kanalbåt. Han hade så fint med blommor och uteplats, dessutom var han otroligt trevlig.

Vi träffade på en hen som visade sig vara en av de mindre trevliga på denna resa.

Familjen som slussade framför oss brukade köpa svensk prästost på IKEA utanför London, då blev det mycket prat om ostar….

En man åkte ensam så vi hjälpte honom med slussandet, han tackade artigt varje gång!

En annan man åkte också ensam och dessutom gick han på kryckor.....man fattar inte att de kan och orkar.....

Allt gick väldigt smidigt och vi tycker allihop att det går förvånansvärt snabbt och enkelt.

Man kan ju förvänta sig en del väntetid annars men vi har haft tur!

Åktiden var rätt kort idag med och vi landade i  Market Drayton. Ett litet större samhälle/stad.

Vi fyllde vatten och gick sen upp på stan för att handla men det här är ju England och de stänger tidigt på söndagen så vi fick gå till puben direkt i stället.

Sen sammanstrålade vi alla av en händelse och letade oss fram till The Red Lion där vi åt en god middag.

Vi kämpade för att hålla oss vakna till 22 ialla fall. Så äntligen blev det en omgång Yatzy och ett parti backgammon innan sängdags.