Direktlänk till inlägg 28 juli 2014

DAG 11

Av Carina - 28 juli 2014 15:14

Vaknade av att frukosten plockades fram av de andra när det faktiskt var min dag att fixa. Sover som ett spädbarn här…..och ingen väcker mig!!!!!

Idag var det marknadsdag i Penkridge!

Vilken marknad!

De hade allt, gravutsmyckningar, handdukar, blommor, kläder, stuprör, skor, godis, takplattor, ost, smycken, verktyg, bakverk och allt annat man kan tänka sig. Det fanns levande djur, många hönor i en bur, stora feta kalkoner

samt någonting i pappkartonger vi aldrig tittade i. Utanför fanns några tomma bord och skyltar om när auktionen startade.

Vi handlade lite grejer bl.a ost till våran ost och vinkväll. Vi hittade närproducerad stark ost, ost med vårlök i, ost med tranbär samt en ekfatsrökt ost. Sen besökte vi  apoteket för att vi behövde skavsårsplåster.

En riktigt rolig skylt vid ett övergångsställe!

Gunnar skulle behöva en kiropraktor för sin onda rygg och det fanns en i Penkridge, men: de hade öppet alla dagar från 9:00 utom just på onsdagar, som det här var, då öppnade de 14:00. Så typiskt!

Väl tillbaka vid båten startade dagens resa klockan 11 först.

Solen skiner men det är en ihållande blåst. Den gör att båten uppför sig lite som den vill och det är inte så skönt att sitta ute.

Vi åt lunch under färd, det blev pastagratäng, rätt gott.

Sen fortsatte färden och vi övernattade på landsbygden någonstans. Käkade middag i båten, kotletter med sås och potatis sen promenerade vi till byns pub.

Den visade sig vara en av de fräschaste vi besökt och vi satt som i ett uterum och drack en Irish Coffie.

Sen skulle männen i församlingen se en halvlek av fotbollen innan vi gick tillbaka till båten. Väl tillbaka kikade Gunnar in hos grannen som satt upp en gigantisk antenn. (vi förstod ju varför). Han blev omedelbart inbjuden att se resten av matchen, Göran följde med. När de kom tillbaka hade de två nyheter.

Matchen var oavgjort, den avslutades alltså med straffar.

Våran första sluss i morgon bitti skulle repareras mellan 07-12 ungefär. Vi beslutade oss för att starta 06:00 dagen efter för att hinna i tid och skyndade oss i säng.