Direktlänk till inlägg 26 juli 2014

DAG 4

Av Carina - 26 juli 2014 20:15

Dag 4

Vaknade till samma strålande väder idag med!

Våra sängar är smala

ca 60 cm breda och hårda men jag sover som en stock och måste bli väckt varje morgon, lite pinsamt när det är min tur att göra frukost.

Idag var en kortare resdag. Vi ska till   i Wales. Den delen av kanalen är knixigst men rolig och mycket varierad både vad det gäller omgivning och åkande.

Vi har två tunnlar framför oss, där kan man inte mötas så det gäller att hålla koll så ingen kommer från andra hållet.

Men man kan alltid fråga de mycket snälla och hjälpsamma människorna runt omkring. Både andra båtfarare och ortsbefolkning är så vänliga.

Och så den stora attraktionen på just den här delen av kanalen: Akvedukterna.

Pontcysyllte akvedukt är den mest spektakulära: 42 meter hög och 350 meter lång. Bärs upp av 18 stenpelare och går över River Dee.

Lite läskigt att åka över den men det var naturligtvis en vidunderlig utsikt. Vilken upplevelse!

Framme i Llangollen som är en liten stad hade vi 2½ fri tid att spendera på lunch och annat. Vi hittade en liten krog där vi provade fish and chips. Wow va gott!!!!

Sen strosade vi runt lite och tittade på stan, köpte en glass och promenerade lite sakta tillbaka till båten.

Llangollen var ”ändstation” så vi vände och trixade oss tillbaka.

Vi la oss för natten vid samhället Trevor och fick promenera över akvedukten, lite läskigare än att åka tyckte jag. Vi hittade puben ”Tellford inn”   och tillbringade några timmar där innan vi gjorde natt.